Nieuwsbrief voor professionals

Uitgave 92 - 12 mei 2020
In deze nieuwsbrief:
  Noodfonds Welzijn
  Extra aandacht voor zwangeren tijdens de coronacrisis
  Coronatest personeel zorg, onderwijs, opvang en sport
  Geldkrant met advies bij minder inkomen
  Jeugdhulp bedankt!
  Mantelfoon 24/7 bereikbaar voor hulp aan mantelzorgers
  Fitknip zoekt Rotterdammers om gezondheidsapps te testen
  Wat doet team Detentie & Re-integratie?
  Wijziging: griffiekosten nu bij eerste nota bewindvoerder
Handige links

Zorgdichtbij

GGD Rotterdam-Rijnmond

Centrum voor Jeugd en Gezin

Colofon

Deze nieuwsbrief is een uitgave voor professionals in de zorg, welzijn, jeugd en ondersteuning. Gemaakt door: gemeente Rotterdam, cluster Maatschappelijke Ontwikkeling.

Vragen of suggesties? Mail naar de redactie.

 

Mantelfoon 24/7 bereikbaar voor hulp aan mantelzorgers

Mantelfoon 24/7 bereikbaar voor hulp aan mantelzorgers
Rotterdamse mantelzorgers kunnen sinds 1 mei terecht bij Mantelfoon. Dit is een telefonische dienst die 24 uur per dag, 365 dagen per jaar bereikbaar is. Een mantelzorgcoach biedt een luisterend oor, advies en ondersteuning op maat.

Het telefoonnummer van deze nieuwe hulplijn is 0800-7773333. Als een mantelzorger dit nummer belt, spreekt deze eerst een medewerker van de zorgcentrale. Schat deze in dat er meer nodig is, dan wordt de mantelzorger gekoppeld aan een mantelzorgcoach.

Ander nummer voor professionals
Voor professionals is er een apart telefoonnummer: 010- 261 41 66. Als u dit nummer belt, komt u direct bij de backoffice van Mantelfoon. U krijgt tijdens kantooruren op werkdagen een projectassistent of een van de mantelzorgcoaches van wmo radar aan de lijn.

Te laat aan bel trekken
Rotterdam heeft zo’n 85.000 mantelzorgers. Zij zorgen met veel liefde en passie voor hun naaste. Soms valt de zorg die zij verlenen zwaar en voelen ze zich overbelast. Niet alle mantelzorgers weten dat ze hulp kunnen krijgen en trekken hierdoor vaak te laat aan de bel. Bij Mantelfoon vinden zij een luisterend oor door een medewerker met een zorgachtergrond en geeft een mantelzorgcoach hulp en advies bij de zorg voor hun naaste. Zo houdt de mantelzorger meer tijd over voor zichzelf en krijgt meer rust..

Coronacrisis
Door de coronacrisis hebben veel mantelzorgers het zwaarder gekregen. Zij kunnen niet meer bij hun geliefden op bezoek in het verpleeghuis. Ook zijn dagbestedingslocaties zijn vaak gesloten, waardoor er minder ontspanning is voor de mantelzorger. Andere mantelzorgers durven niet meer bij hun ouders op bezoek om hen te helpen, uit angst hen te besmetten. Mantelfoon luistert naar deze mensen en helpt hen bij het vinden van een passende oplossing.

Samenwerking
Mantelfoon is een initiatief van de gemeente Rotterdam en wordt uitgevoerd door De ZorgCentrale en wmo radar.
Op de foto van de lancering van de Mantelfoon ziet u, van links naar rechts: Rien van Dijke (teamleider & centralist voor De ZorgCentrale), Corinne van der Veen (ex-mantelzorger), Han Paulides (directeur wmo radar), Michiel Grauss (wethouder), Maarten Klapwijk (directeur Zorgcentrales), Merel van der Sar (projectleider Mantelfoon, wmo radar).