Nieuwsbrief voor professionals

Editie 01, 15 april 2016
In deze nieuwsbrief:
  Eerste editie nieuwsbrief
  Stevige start in de startblokken
  Programma Rotterdamse Risicojongeren 2016-2020
  TopOuders van Zuid
  Stichting Ouders010: voor goed Rotterdams onderwijs
  Incidenten: liever melden dan improviseren
  Toezichthouders Wmo voor Rotterdam-Rijnmond
  Ruim 35.000 ouderen krijgen dit jaar een huisbezoek
  Langer thuis met dementie
  Aanpak Verborgen vrouwen in Rotterdam
  Werkt uw organisatie al met de meldcode?
  Keurmerk huiselijk geweld en kindermishandeling
  Gezocht: bedrijven voor aanpak huiselijk geweld
  Meldcode voor docenten hbo- en mbo-opleidingen
  Gunningen regeling Verbinden huisartsenzorg en welzijn
  Ggz-consulent nuttige schakel wijkteam en huisarts
  Wat doet VraagWijzer?
  Tegoed op Rotterdampas voor jeugd en AOW’ers
Handige links

Zorgdichtbij

GGD Rotterdam-Rijnmond

Centrum voor Jeugd en Gezin

Colofon

Deze nieuwsbrief is een uitgave voor professionals in de zorg, welzijn, jeugd en ondersteuning. Gemaakt door: gemeente Rotterdam, cluster Maatschappelijke Ontwikkeling.

Vragen of suggesties? Mail naar de redactie.

 

Wat doet VraagWijzer?

Wat doet VraagWijzer?
Rotterdammers met allerlei vragen over zorg en welzijn kunnen terecht bij VraagWijzer. Bij VraagWijzerloketten werken consulenten, die goed op de hoogte zijn van mogelijkheden in hun gebied en netwerk, samen met specialisten schulddienstverlening, sociaal raadslieden en Wmo-consulenten en -adviseurs. Samen bieden zij informatie en advies en verwijzen zij naar de juiste manier van ondersteuning.  

Een VraagWijzer-consulent kijkt samen met de Rotterdammer wat precies zijn problemen zijn. Gaat het om geldproblemen, schulden, juridische problemen, brieven, formulieren, activiteiten in de wijk, mantelzorg of taal? In overleg wordt besproken wat mogelijk is; de vragensteller bepaalt zelf wat het beste bij hem past. VraagWijzers ondersteunen en versterken de eigen kracht van Rotterdammers. Als het nodig is, maakt de VraagWijzer-consulent een vervolgafspraak met gespecialiseerde collega’s. Wanneer intensievere begeleiding nodig is, wordt als tweedelijnshulp het wijkteam ingeschakeld.

Contact
Rotterdammers kunnen op verschillende manieren in contact komen met Vraagwijzer:

  • op locatie: ieder gebied in Rotterdam heeft een VraagWijzerloket. De postcode bepaalt naar welke locatie de klant het beste kan gaan
  • via internet: www.rotterdam.nl/vraagwijzer
  • telefonisch: via 14010

Meer informatie
Kijk voor meer informatie op www.rotterdam.nl/vraagwijzer