Nieuwsbrief voor professionals

Uitgave 91 - 28 april 2020
In deze nieuwsbrief:
  Meldpunt kwetsbare kinderen
  Mantelzorgondersteuning tijdens de coronapandemie
  VraagWijzer merkt: telefonisch helpen werkt
  Subsidiekader jeugdpreventie Rotterdam 2021 online
  Seniorenmakelaar helpt bij geschikt wonen
  Online oudercursussen Twinkeltje Opvoedondersteuning
  ‘Niet is geen optie’. Van bijstand naar zzp
Handige links

Zorgdichtbij

GGD Rotterdam-Rijnmond

Centrum voor Jeugd en Gezin

Colofon

Deze nieuwsbrief is een uitgave voor professionals in de zorg, welzijn, jeugd en ondersteuning. Gemaakt door: gemeente Rotterdam, cluster Maatschappelijke Ontwikkeling.

Vragen of suggesties? Mail naar de redactie.

 

VraagWijzer merkt: telefonisch helpen werkt

VraagWijzer merkt: telefonisch helpen werkt
Er komen minder hulpvragen bij VraagWijzer. Maar de behoefte aan ondersteuning zal, juist nu, niet minder zijn. Medewerkers van VraagWijzer merken dat helpen via een telefoongesprek óók werkt. Mensen kunnen gewoon 14010 bellen!

Zegt u het ook voort?

VraagWijzermedewerkers beperken live contact wel tot het noodzakelijke en gaan nu niet op huisbezoek. Maar het ondersteunen via de telefoon werkt prima, zo blijkt. Of het nu gaat om een scootmobiel of een vraag over administratie, woningaanpassing of iets anders: we krijgen het -bijna altijd- voor elkaar! Op soms creatieve wijze en samen met de bewoner.

Creatieve oplossingen
'We praten gewoon wat langer door over wat er precies aan de hand is. En mensen mailen mij foto's van de situatie. Zo kan ik toch goed adviseren over een aanpassing van een woning waardoor iemand in een rolstoel zich beter door het huis kan bewegen,' zegt een enthousiaste medewerker van VraagWijzer.

Wat we allemaal kunnen doen via een telefoongesprek
Telefonisch kunnen wij ook goed helpen bij geldzorgen, sociaal-juridische vragen, bezwaren, eenzaamheid, huiselijke problemen of andere vragen over zorg- en welzijn. Ook handelen wij meldingen voor huishoudelijke verzorging, vervoer, begeleiding en vele woningaanpassingen, rolstoelen en scootmobielen telefonisch af.

Langskomen
Naar het spreekuur komen kan ook, als dit noodzakelijk is, als je geen gezondheidsklachten hebt en alleen.

Coronamaatregelen op locatie

  • Plexiglas bij de balies
  • Goede schoonmaak
  • En iedereen houdt 1,5 m afstand van elkaar, ook in de wachtkamer.

Over VraagWijzer
VraagWijzer iseen gratis loket van de gemeente Rotterdam. Mensen kunnen er terecht met vragen over bijvoorbeeld administratie, opvoeding, juridische kwesties, gezondheid of over geld.

Kijk hier voor meer informatie.